söndag 29 juni 2008

Semester!

Söndag.......

Resan skulle börja vid Göteborgskex i Kungälv, men de hade inte öppet på söndagar. Tyvärr!!!!

Så vi styrde vidare mot Göteborg och en campingplats, men de kunde inte ta emot större bussar på över 10,50 meter. Snyft!

Det fick bli parkeringsplats söder om Liseberg. Dagen skulle ju tillbringas på Liseberg. HURRA!!!!!!!!!!!

Barnen hade det jätte kul, även vi vuxna tyckte det var roligt.
Synd bara att det är så dyrt och så långt bort. Ca 2000:- försvann bara sådär..... Men kul hade vi.

Vi åkte vidare till Kållered och Willy:s för att handla mat och äta middag.
Köttbullar och mos. Sista måltiden............................................

Vi hade tänkt åka en bit och sedan stanna för natten omkring Båstad.
Under resans gång hann både Gustav och Filip somna utav utmattning från dagens äventyr. Desireé, Viktor och jag satt och spelade "plump".

"Här kommer den jobbiga backen, Hallansåsen" sa jag.........

Vi vek av vi rastplatsen uppe på toppen.....just som vi svänger av motorvägen börjar det att ryka svartrök från motorrummet.

Håkan fick tvärstanna på parkeringsplatsen, köra motorstopp eftersom stoppknappen inte längre gick att dra ut.
När vi stannade började det även komma lågor ur motorrummet. "Skynda er ut" skrek Håkan.

Jag öppnade dörren, Desireé tog Filip och Viktor tog Gustav. Jag sprang sedan till bilar som stod parkerade och bankade på. Våra telefoner fanns inne i röken någonstans.

Efter mycket bankande och skrikande vaknade en yr norrman. Jag fick låna hans telefon för att ringa 112. Medan jag pratade med 112, bad han mig säga åt älsta pojken att springa till macken 400 meter bort för att hämta en brandsläckare.

Håkan sprang några gånger in och ut ur bussen, och letade värdesaker.
Sista gången han sprang in öppnade han bak dörren. Vi fick hjälpas åt, han inne och jag ute.
Väl ute var han mycket medtagen och låg på gräsmattan och flämtade.

Viktor blev hämtad sista biten med brandsläckaren. Jag tror att han fick övermänskliga krafter för jag har aldrig upplevt att han agerat så fort som han gjorde nu, dessutom med en 12 kg tung brandsläckare i handen. Bravo!

Håkan lyckades släcka den värsta elden.
Brandkåren kom både från Ängelholm och Båstad. Ambulansen, polisen och bärgaren kom också.

Själv kom man nog i värsta chocktillståndet, ont överallt och nu händer detta!!!!!!!!!
En brandman kom och satte sig hos mig och barnen, Gustav fick en mjukis-apa som heter Flammy. Gullig!
Barnen var också oroliga, de skrek och var panikslagna. Hemskt!!!!!

Håkan fick hjälp av brandmännen och han fick även hjälpa brandmännen.

Nu var bussen en katastrof. Fylld med sot, giftig rök, släckarpulver och vatten.

Semestern har gått upp i rök............................

Nu var det praktiska saker att lösa.
Tak över huvudet, sängplatser för alla.
Som tur var var det ett motell på samma ställe som macken där Viktor hämtade släckaren.
Vi fick alla åka varsitt fordon upp. Gustav-brandbil, Viktor-polisbil, Desireé-bärgningsbil, Håkan-vanlig personbil och jag+Filip-räddningsledarbil. Udda men kul!

Tack till alla inblandade, brankåren, polisen, ambulansen och bärgaren!!!!!!!!!!

På natten ville vi alla sova i samma rum, så vi knökade ihop oss. Desireé och Viktor i en fallfärdig bäddsoffa, Håkan, Gustav, Filip och jag i en dubbelsäng. Jag vaknade vi 04.00 och tankarna började att snurra igen. Svårt att sova!
Natten gick vidare........

Kram Anna

Inga kommentarer: